representation : media (2018 spring)
Outline | Resource | Videos | Quizes
Resource
  • IMVDb (Internet Music Video Database) http://imvdb.com/
  • IMDB ((Internet Movie Database) http://www.imdb.com/
  • 聖書本文検索 http://www.bible.or.jp/read/vers_search.html
  • Alf Bjørnberg, “video” The New Grove Dictionary of Opera, Oxford University Press, 2007.[抜粋PDF] 
  • Tom Carson, "music video" Encyclopedia Britannica. (1998, rev.2001, rev. by Jeff Wallenfeldt 2009)[Online]
  • Michel Chion, Le son au cinéma. (1985)(M.シオン著・川竹英克訳『映画にとって音とは何か』勁草書房, 1993)[抜粋PDF] 
  • K.J. Donnelly, "Tracking British television: pop music as stock soundtrack to the small screen," Popular Music, 2002, Vol.21(3), pp.331-343. [PDF (学内のみアクセス可) 
  • Terence Gordon, McLuhan for Beginners, For Beginners LLC, 2012.[抜粋PDF] 
  • Matt Hanson, Reinventing Music Video: Next-generation directors, their inspiration and work, Focal Press, 2006. [年表訳出ファイル]
  • Edmund Husserl, Zur Phänomenologie des inneren Zeitbewusstseins (1928)(立松弘孝訳『内的時間意識の現象学』, みすず書房, 1967, (第1章「時間の根源に関するブレンターノの説」--第3節「根源的連合」)[PDF] 
  • Julia Kristeva, Σημειωτικη: Recherches pour une sémanalyse. (1969) (原田邦夫訳『記号の解体学──セメイオチケ1』せりか書房, 1983)[大学図書館801/9/12-1]
  • Serge Lacasse, "Intertextuality and hypertextuality in recorded popular music" in Critical essays in popular musicology. ed. by Allan F. Moore, 2007, pp.147-170.[Abstract] 
  • James J. Mulay “Rock and film” Encyclopeia Britanica. [Online]
  • Susan McClary, Feminine endings : music, gender, and sexuality. (1991), Chap.7 "Living to Tell: Madonna's Resurrection of the Fleshly".(女性と音楽研究フォーラム訳『フェミニン・エンディング──音楽・ジェンダー・セクシュアリティ』新水社, 1997)[GoogleBooks概要説明] [大学図書館760/13/21]
  • Lara M. Schwartz, Making Music Videos: Everything you Need to Know from the Best in the Business, Billboard Books, 2007.
  • Bernard Stiegler, De la misère symbolique (2004), メランベルジェ眞紀訳『象徴の貧困』, 新評論, 2006, pp.62-65.[PDF] 
  • Christian Vandendorpe, "Reading on Screen: The New Media Sphere" A Companion to Digital Literary Studies, ed. Susan Schreibman and Ray Siemens. Oxford: Blackwell, 2008. <http://www.digitalhumanities.org/companionDLS/>
  • Carol Vernallis, Experiencing Music Video: Aesthetics and Cultural Context, Columbia University Press, 2004.[GoogleBooks概要説明] [大学図書館764/7/32]
  • Elijah Wald, How the Beatles Destroyed Rock'n' Roll.(2011)[Amazon Kindle Sample]
  • 小須田健「表象」, 木田元編『哲学キーワード事典』, 新書館, 2004, p.177.[PDF]
  • 栗原詩子「We Are the Worldの逸脱性」, 西南学院大学国際文化論集, 2013, 27(2): 101-140.[PDF]
  • 速水健朗『タイアップの歌謡史』洋泉社, 2007.[GoogleBooks概要説明] [大学図書館767/8/180A]
  • 吉見俊哉「メディア」, 永井均他編『事典 哲学の木』講談社, 2002, pp.921-923.[PDF] 
  • 筆者不詳「疾走する三人の映像作家が自作を語る──スパイク・ジョーンズ/クリス・カニンガム/ミシェル・ゴンドリー」, 『広告批評』 276号, 2003-11, pp.138-144.[PDF]